Jak zdrowo przybrać na wadze?

Jak zdrowo przybrać na wadze?

Jest to problem zdecydowanie częściej dotyczący mężczyzn, ze względu na trendy we współczesnej kulturze preferujące szczupłe sylwetki u kobiet i umięśnione u panów. Należy pamiętać jednak, że nasza budowa ciała i przemiana materii jest genetycznie zdeterminowana i tak samo ciężko jest przybrać na wadze osobom szczupłym, jak ciężko jest zachować szczupłą sylwetkę osobom z tendencją do tycia. Największym jednak wyzwaniem jest przybranie na wadze, przy jednoczesnym odżywianiu się zdrowo.

Co jeść, żeby przybrać na wadze?

Zwiększanie ilości spożywanych hamburgerów i chipsów nie jest dobrym sposobem na przybranie na masie. Ten rodzaj potraw zawiera przeważnie niezdrowe i niekorzystnie wpływające na nasz organizm tłuszcze i bardzo mało niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania witamin. Pomimo że potrzebujesz zwiększyć ilość spożywanych kalorii, ciągle trzeba pamiętać, aby były to zdrowe kalorie. Zdrowe tłuszcze zawierają łańcuch omega-3 i można znaleźć go w tuńczyku, łososiu i innych rybach morskich. Zdrowe białka to również ryby, chude mięso, nabiał, ziarna zbóż i rośliny strączkowe. Natomiast źródłem pełnowartościowych węglowodanów są owoce, warzywa, miód, makarony i produkty zbożowe.

Suplementy i przybieranie na wadze

Niektóre suplementy jako uzupełnienie pełnowartościowych posiłków, mogą zdecydowanie przyspieszyć proces przybierania na wadze, a na dodatek uzupełnić niektóre minerały. Powinno się stosować odżywki płynne, do posiłków lub w przerwach pomiędzy posiłkami, jako uzupełnienie dziennego menu. Najlepsze efekty dają tzw. mass gainery, czyli mieszanki białkowo-węglowodanowe.

Jak i co jeść?

Należy jeść minimum co trzy godziny, aby nie dopuszczać w organizmie do stanów katabolizmu. W ciągu dnia jest to w miarę proste lub przynajmniej wykonalne, jednak największym problemem jest noc. Jest to najdłuższy okres w ciągu doby, kiedy nie jesteśmy w stanie dostarczyć żadnych produktów organizmowi i podczas snu wchodzi on w stan rozpadu. Dlatego też osoby chcące przybrać na masie powinny jeść złożone białka i węglowodany przed samym snem. Mogą to być makarony pełnowartościowe lub produkty nabiałowe, które długo ulegają rozpadowi. Również po obudzeniu należy jak najszybciej spożyć posiłek, aby wyprowadzić organizm ze stanu rozpadu.

Jak trenować?

Przy okazji treningu nie zaleca się długotrwałych wysiłków aerobowych, czyli takich jak bieganie, jazda na rowerze, pływanie, skakanie na skakance, gry zespołowe lub nawet długie spacery. Natomiast trening na siłowni przy pełnym wypoczynku między ćwiczeniami i przy sporych obciążeniach bliskich wynikom maksymalnym przyspieszy proces budowy tkanki mięśniowej i zwiększenia masy.

Podobało się? Udostępnij innym: